fredag 7 november 2014

MM, fortsättning

"Magi? I burk? Men hur fungerar det?" Elsa förstår ingenting.
"Tja, det är främst några välutvalda råvaror från naturen, johannesört och kamomill bland annat, i den där burken, och sen en gnutta magi från mig. Men som med alla hjälpmedel är det viktigaste att man tror att det fungerar." förklarar Mathilda medan hon tar en helgrå katt upp i famnen.
"Placebo- effekten" säger Elsa lättat, glad över att ta fasta på något konkret. 
"Så kan man också kalla det, ja" Mathilda ler och smeker katten som helt klart trivs i famnen. "Är det något speciellt du söker efter? Som det står på fönstret kan jag hjälpa till med all sorts problem, allt från drömmar till relationsproblem".
Elsa tvekar, vill inte, vågar inte öppna sitt hjärta för denna främmande, om än sympatiska flicka. Men hjärnan gör inte alltid som hjärtat vill, det dröjer inte länge innan Elsa börjar prata.
"Något för relationsproblem kanske? Eller, inte direkt relationsproblem, jag menar, jag älskar Anton, han är underbar, men han betér sig om en liten pojke. Jag måste göra allt hemma, precis allt. Han städar aldrig, diskar bara om jag är borta och alla glas absolut är slut. Jag orkar inte leka hans mamma längre, snälla, har du något som kan hjälpa mig". Elsa talar snabbare och längre än hon trott. Hon blir snabbt nervös, leker med mörk hårlock och byter position.
"Mm, det har jag. Oroa dig inte, det är ett vanligt problem. Tycker Anton om cupcakes?" undrar Mathilda fundersamt.
"Cupcakes?" Vad har cupcakes med något att göra?! Elsa blir alldeles ställt. "Nej, han äter aldrig cupcakes, tycker de är för söta".
"Vad synd, det brukar fungera bra att bland lite av det här pulvret i frostingen" säger Mathilda och visar upp en ljusgrön burk. "Den passar så bra ihop med florsocker. Men, det kan inte hjälpas." Mathilda tittar på Elsa, på den mjukrosa rocken och på handen som fortfarande tvinnar hår mellan fingrarna. Hon anar att magi kanske inte är den rätta vägen för just den här kunden. "Jag har också en annan produkt som du kanske skulle vilja prova på".
"Okej, bara det hjälper så" Elsa vet inte vad hon ska svara, hela situationen känns så absurd. Madam Mathilda utstrålar ett lugn, en vishet Elsa senast kännt av genom sin farmor Eeri, som dog för några år sedan. Men magi? Kanske det skulle krävas just magi för att lösa hennes problem.
"Jag måste fråga först, brukar du prata med Anton om de här sakerna?" undrar Mathilda medan katten hoppar ner från famnen och går emot Elsa
"Nå jag vill inte tjata, han blir så lätt irriterad om jag tar upp det, säger att det är hans hem också." säger Elsa och böjer sig ner för att klappa katten.
Mathilda går fram till en hylla med burkar i storlek av puderdosor och väljer ut en bubbelgumsrosa burk. Hon öppnar den, rör omkring med pekfingret och stänger locket. "Den här" säger hon och sträcker fram burken åt Elsa som lösgör sig från det gråa burret och tar emot den. 
"Hur ska jag... applicera den?" undrar Elsa som genast tog en sminktermiologi när puderdose- burken kom i handen. 
"Du blåser ut den över er när ni båda ligger i sängen och han sover. Det ska helst vara efter midnatt, men före klockan fyra. Nästa morgon ska du dra ett skämt om, tja, att bakterierna i mjölkglaset antagligen skulle bota ebola eller något. Ta det därifrån, det händer ingen radikal förändring över natten, du måste upprepa behandlingen flera nätter. Kom till mig om fyra dagar."

Inga kommentarer: