måndag 10 november 2014

Mathildas början

Mathilda slätar ut rynkorna på sin prickiga klänning. Hon har fått vänta i tjugo minuter redan. ELY- kontoret är fullt av människor, endel rusar fram och tillbaka med papper, andra sitter likt Mathilda och väntar, stirrandes på den vita väggen. En man i 50- års åldern, propert klädd i en åtstramande skjorta och veckade byxor ropar ut "Mathilda Milda?".
Mathilda ler, plockar upp sin väska från golvet och följer efter mannen in i ett litet kontor.
"God dag, Peter heter jag. Jag måste säga att din ansökan ser mycket... intressant ut. Unik, för att säga sanningen" han skakar Mathildas hand och visar henne en tom stol på andra sidan av hans skrivbord. 
"Tack, det kan jag tro, min branch är ganska unik." Mathilda avfyrar ett självsäkert leende och slår sig ner.
"Jag har definitivt aldrig förr beviljat startstöd för en magibutik, du får gärna berätta mera, det är lite svårt för mig att godkänna det rakt av. Har du en lönsamhetskalkyl, intyg över yrkesskicklighet, sådant?" säger han med en ton som får Mathilda att känna sig som om det är roliga timmen i skolan, och man skulle hitta på en absurd lek.
"Givetvis" svarar hon med höjda ögonbryn, och plockar fram en tjock mapp ur sin väska. "Här kan du se lönsamhetskalkylen, indelad i vecka, månad och år. Alla kostnader är noggrant övervägda och ..." 
"Hyreskostnader 400 euro? I Helsingfors?" avbryter Peter Mathilda. "Lilla vännen, det är en önskedröm! Man får inte företagslokaler för mindre än 1000 euro här i stan. Var ligger din tilltänkta lokal?"
"Georggatan, ungefär mittemot Amos Andersons konstmuseum." inleder Mathilda men blir avbruten återigen, denna gång av ett kort skratt.
"Omöjligt, där kan du räkna med minst en hyra på 2500 euro per månad. Se, det drar ner hela din kalkyl." Peter knackar på exelpappret.
"Ursäkta mig, men hyran stämmer. Ägaren till lokalen förälskade sig i en fransman och flyttade till Provence för att odla lavendel, och hon låter mig hyra lokal och den tillhörande lägenheten för 400 euro. Jag står för el och vatten, som du kan se, men totalt är kostnaderna för lokalen och lägenheten under 600 euro." svarar Mathilda och ler åt minnet av Sievi och hennes Pierre.
"Nå hade du tur!" säger Peter förbluffat. Mathilda vet att det hade lite att göra med tur, mycket att göra med en viss ljusblå burk. "Men det åsido, är verkligen magi en business? Magi är något endast stjärnögda tonnåringar och kvinnor tror på, kan det faktiskt löna sig? Man kan inte sälja magi i dagens läge."
Oh dear, börja inte mansplaina nu, tänker Mathilda och ser det bäst att ingripa.
"Åh, men det går, låt mig berätta!" säger hon entusiastiskt och drar en hand genom det röda håret. "Det ligger precis i tiden. Min butik kommer att rida på vägen av vintage- cupcake- flufffluff, blandat med en stänk av new age, men bara lite. Den kommer att vara som en leksaksbutik, men bättre, en plats var drömmar och önskningar blir sanna. Den kommer att vara precis vad en stressad storstadsmänniska behöver i dagens hektiska värld. Ett andhål, en bubbelgumsrosa vintage-oas. Magi säljer, för drömmar säljer. Magi existerar, Peter, och jag är en häxa. En rödhårig, exotisk häxa i 50- tals klänningar som besannar dina drömmar." 
"En häxa, jo tack, ska vi se på de faktiska sakerna igen?" säger Peter och ser ut att lätt har tappat fattningen. "Kanske det säljer, men hur är det med tillstånd? Får man sälja "magi"?"
"Jo, jag har dubbelkollat reglerna. Eftersom man inte ska äta mina produkter har livsmedelsverket inget att säga till om, i övrigt tillämpas samma regler som för leksaker. Dvs jag kan lova hur mycket jag vill eftersom det är magi och lagen har inga regler för det. Min produkter tas inte på allvar av lagen, men nog av kunderna."
"Om du tror att det går så bra, varför behöver du startstöd?" undrar Peter och går igen igenom kostnadsberäkningen.
"För att Magic always comes with a price, Dearie" säger Mathilda och gör en imitation av Rumplestiltskin från Once upon a time, men det står klart att Peter aldrig sett på TV- serien ifråga. "Alltså för att det är krävande att tillreda mina produkter, jag kan endast ha butiken öppen fyra dagar i veckan, resten av tiden sover jag bort. Under perioden med startstöd kan jag arbeta fram ett gott lager, och senare har längre öppethållstider. Kanske skola upp någon som står i butiken medan jag jobbar med tillredningen."
"En annan häxa" säger Peter och skrattar
"Nej, det är osannolikt, bara någon som är tillräckligt empatisk för att förstå kundernas behov." svarar Mathilda lugnt och placerar en liten flaska med mintgrönt pulver under Peters skrivbord. Han kan behöva lite hjälp i beslutsfattande, tänker hon med rätta.
"Har du erfarenhet av att driva ett företag, du vet, vi har som norm att alla som får starstöd ska gå en kurs i företagande." frågar Peter. "Det är mycket att tänka på när man grundar ett företag."
"Jo, jag merkonom i grunden, så den sidan av att sköta ett företag är inget problem" svarar Mathilda med ett stort leende.
"Vilken bolagsform har du tänkt dig? Enskild näringsidkare är väl kanske bäst?"
"Ja, men Milda Mathildas mirakel ab låter onekligen mycket mer lockande" Mathilda försöker sig på ett skämt. "Skämt åsido, ja, enskild näringsidkare blir det, och butikens namn är Madam Mathilda."
"Du har har gett mig mycket att tänka på Mathilda, jag behåller dina papper och återkommer om någon vecka. Om jag har fler frågor ringer jag" säger Peter och stiger upp
"Tack för din tid, vi hörs senare" Mathilda skakar Peters hand igen och går leende från mötet.

Inga kommentarer: