tisdag 11 november 2014

Amanda

Amanda håller hårt i sin telefon. Skärmen visar Facebook- sidan Madam Mathilda- magiska lösningar på alla dina problem. Skyltfönstret framför henne visar butiken med samma namn. Gå in eller gå vidare, det är frågan tänker Amanda och känner sig dramatisk. Gå in, gå in. Formen som reflekteras i skyltfönstret påminner Amanda om varför hon är här. 
Dörrklockan klingar till och Amanda tar de få stegen upp till ett litet och mycket charmigt rum. Väggarna är målade i en mjuk turkos färg som för Amandas tankar södra Frankrike, sol och kärlek. De smutsrosa hyllorna är fyllda med glasburkar i olika kulörer. Från bakrummet hörs lågmäld jazzmusik och ljudet av klackskor som närmar sig. En ung kvinna klädd i en mjukblå klänning och ett randigt förkläde uppenbarar sig i dörröppningen. 
"God dag, hur kan jag hjälpa?" frågar kvinnan som Amanda identifierar som Mathilda.
"Jag såg din Facebook- sida och blev nyfiken. Har du verkligen lösningen på alla mina problem? Och är de riktiga lösningar?" undrar Amanda och försöker att låta lätt på rösten. 
"Jag håller vad jag lovar" svarar Mathilda, och försöker låta bli att spela upp Rolling stones sång You can't always get what you want..hmm hmm.. you get what you need i sitt huvud. 
"Okej, alltså, jag är på riktigt helt superlat och jag avskyr hur jag ser ut nu efter två graviditeter. Jag känner mig som Tant Marge i Harry Potter som sväller upp, bara att i slow motion. Jag har gått upp fem hela storlekar! Jag orkar verkligen inte börja motionera eller äta mindre. Vad är din lösning på det, Madam Mathilda?" Amanda vill nästan inte höra svaret.
"Min lösning finns i glasburken med silverpulvret precis bakom dig, låt mig plocka fram den" Mathilda går fram till Amanda och plockar fram en burk i storlek av en spagettibehållare. Etiketten säger Pulver för att finna sin sanna form. "Damma ungefär en halv deciliter av det här på dig varje dag, och så ska du se att du känner dig bättre."
"Verkligen, jag behöver bara damma det på mig? Inget annat?" Amanda tar lättad emot burken. "Jag vill verkligen bli smalare och fastare igen!"
"Du behöver inte göra något annat, lita på pulvret bara" säger Mathilda och ler. "Det blir 55 euro tack."

Amanda följer Mathildas direktioner och dammar på sig pulver varje dag. De första dagarna märker hon ingen skillnad. Tre dagar senare känner hon en våldsam lust att gå till jobbet. Nästa dag erbjuder hon sig att bära alla tunga lådor på jobbet. Sedan följer dagar av spontana fysiska aktiviteter tills hon en dag ser sig i spegeln och märker att hon blivit riktigt biffig. Rysk skogshuggarkvinna delux. Hon beundrar sina nya armmuskler och tänker be om förflyttning till annan jobbavdelning och löneförhöjning därtill. Hon är verkligen inte smal, men som alla medier tutar ut, strong is the new skinny. 

Inga kommentarer: