tisdag 4 november 2014

35

"Nummer 35, nummer 35, var god och kom till servicepunkt 14". Rösten ekar ut över väntrummet. Elisa stiger upp, sveper håret åt sidan och går med händerna fulla med papper till skrivbordet nedanför en stor nr. 14. 
"Eeh, hej, jag heter Elisa Lundell, här är mitt ID" säger hon och räcker fram handen.
"Tack, hur kan jag hjälpa dig?" frågar tjänstemannen bakom skrivbordet.
"Nå jag tänkte gå med i fyra sociala nätverk och i tre webtjänster, jag har med mig alla papper som behövs, och alla bilagor". Elisa ställer ner prydliga högar med papper. "Men det är första gången jag gör det här, så jag vet inte om jag har gjort rätt"
"Nu ska vi se, mmhm, okej, alla användarregler utprintade och signerade på varje sida, sista sidan med vittnen, och kopia på ID på vittnen...mmhm, ser bra ut. Intyg över deltagande i kurs i datainformationssäkerhet, mmhm, allt ser bra ut."
"Jag fick lite hjälp, det är ganska svårt att få allt fixat."
"Ja, men mycket bättre nu än vad det var för några år sedan eller hur?"
"Absolut, var det faktiskt så då att man bara genom att klicka JA gav all information om sig själv till farliga stater och företag? Jag var så ung då, jag minns inte"
"Ja, därför hände vad som hände"
"Tack och lov för byråkratin!"

Inga kommentarer: